פוליגרף; אנו מכון לגילוי שקרים אצל בני אדם באמצעות מכונת אמת מתקדמת

ככל שהעולם מתקדם יותר לעידן הדיגיטלי, הטכנולוגיות הולכות ומשתכללות. טכנולוגיה כזו היא בדיקת הפוליגרף, שהיא כלי המשמש לאיתור הונאה. במאמר זה נחקור את ההיסטוריה של בדיקת הפוליגרף, כיצד היא פועלת, כיצד היא מאומנת, והיישומים השונים של טכנולוגיה זו. כמו כן, נדון ביתרונות ובחסרונות של השימוש בבדיקת הפוליגרף, דיוקה וחלופות לה.

מכון פוליגרף   |   בדיקת פוליגרף, מכונת אמת   |   10.01.2023

פוליגרף, המכונה בדרך כלל מכונת אמת או גלאי שקר, שימש במשך שנים רבות כדי לרדת לעומקם של דברים בחקירות פליליות, בדיקות לפני ביצוע התקשרות עסקית ובכלל באשר לאימות טענותיו של אדם כזה או אחר. למרות שטכנולוגיה זו נמצאת בשימוש נרחב, אנשים רבים עדיין לא יודעים כיצד היא פועלת ומה הם גבולותיה. מאמר זה יבחן ביתר פירוט את מכשיר ומכוני גילוי שקר, תוך בחינת ההכשרה והשימוש בו וכן את המדע העומד מאחוריו. כמו כן, נבחן את הוויכוחים וההתנגדויות שיש סביב השימוש בפוליגרף ונשאל האם אכן ניתן להסתמך על הטכנולוגיה הזו בכדי לזהות שקרים במאה אחוז.

מבוא: מהי בדיקת הפוליגרף?

בדיקת פוליגרף, או בדיקת אמת, היא כלי המשמש את רשויות אכיפת החוק וארגונים ממשלתיים אחרים לאיתור הונאה אצל אנשים. הבדיקה מתבצעת על ידי בודק מיומן וכוללת ניטור של תגובות פיזיולוגיות כמו דופק, לחץ דם, נשימה והזעה. תוצאות הבדיקה משמשות לאחר מכן כדי להעריך אם האדם דובר אמת או משקר.

היסטוריה של בדיקת פוליגרף

בדיקת גלאי השקר הראשונה פותחה בשנת 1921 על ידי ג'ון לרסון, סטודנט לרפואה באוניברסיטת קליפורניה, ברקלי. הוא השתמש בשרוול לחץ דם, פנאומוגרף וגלוונומטר כדי למדוד את התגובות הפיזיולוגיות של נבדקיו במהלך תשאול.

ג'ון, שגם היה שוטר וממציא אמריקאי, אשר מיוחס לזכותו בפיתוח מכונת האמת הראשונה, הידועה גם בשם מבחן גלאי השקר. הוא נולד ב-1 בינואר 1892, והצטרף למשטרת ברקלי בקליפורניה ב-1913. לאחר מכן החל את מחקרו על מכונת הפוליגרף ב-1921 בעודו עבד כשוטר. לרסון בנה את מכונת הפוליגרף המעשית הראשונה והחל להשתמש בה בחקירות פליליות בעיר ברקלי. הוא פרסם מאמר על מחקריו ב- Journal of Criminal Law and Criminology, שם הסביר את עקרונות המכשיר שלו ואת המתודולוגיות בהן נעשה שימוש. המצאתו נחשבת לאבן דרך בתחום המדע המשפטי והחקירות הפליליות, שכן היא אפשרה לראשונה למדוד שינויים פיזיולוגיים בגופו של אדם המתרחשים כשהוא משקר. תרומתו לפיתוח מכונת גלאי השקר הפכה אותו לדמות חלוצית במדעי הזיהוי הפלילי ובהיסטוריה של המשפט הפלילי.

לאונרד קלר

הבדיקה שוכללה עוד בשנות ה-30 על ידי לאונרד קלר, חלוץ בתחום גילוי השקר. קלר הוסיף קרדיוגרף לטכנולוגיה הקיימת, שאפשרה את ניטור קצב הלב של הנבדק. המצאה זו חוללה מהפיכה בתחום גילוי השקרים, שכן היא אפשרה קריאה וניתוח מדויקים יותר של התוצאות.

בדיקת הפוליגרף המודרנית הולכת ומשתכללת מאז המצאתה. כעת הוא כולל מגוון כלים וחיישנים, החל מהפנאומוגרף המסורתי והגלוונומטר ועד למכשירים מודרניים כגון מצלמות הדמיה תרמית ומצלמות אינפרא אדום.

איך עובדת הבדיקה?

כאשר מתבצעת בדיקת פוליגרף, הנבדק מחובר למגוון חיישנים ומכשירים המודדים את התגובות הפיזיולוגיות שלו. לאחר מכן הבוחן שואל סדרה של שאלות, הן רלוונטיות והן לא רלוונטיות, כדי לבדוק את תשובות הנבדק. לאחר מכן התגובות מנותחות ומשמשות כדי לקבוע אם הנבדק דובר אמת או משקר.

בדיקת זו מבוססת על ההנחה שהשקר גורם לתגובות הפיזיולוגיות של האדם להשתנות בדרכים הניתנות למדידה. לדוגמה, ידוע שדופק הלב, הנשימה וההזעה עולים כשאדם מתעתע. בדיקת אמת מודדת את השינויים הללו ומשתמשת בהם כדי לקבוע אם הנבדק דובר אמת.

המדע מאחור

בדיקת הפוליגרף מסתמכת על העיקרון המדעי של הפסיכופיזיולוגיה, שהוא חקר הקשר בין תהליכים פסיכולוגיים ופיזיולוגיים. תחום מדע זה בוחן כיצד מצבים פסיכולוגיים כמו פחד, חרדה ומתח יכולים להשפיע על הגוף בדרכים מדידות. בדיקת הפוליגרף מודדת את השינויים הפיזיולוגיים הללו על ידי ניטור קצב הלב, הנשימה וההזעה של הנבדק. לאחר מכן הוא משתמש בתוצאות כדי לקבוע אם הנבדק דובר אמת או משקר.

כיצד מאומנים גלאי שקר

לפני שבודק פוליגרף יכול לבצע בדיקה, עליו להיות מיומן ומוסמך כראוי. איגוד הפוליגרף הישראלי הוא הארגון שאחראי להכשרה והסמכת בודקים בישראל.

תהליך ההכשרה כולל לימוד תיאורטי בכיתה והכשרה מעשית. ההוראה בכיתה עוסקת בנושאים כמו ההיסטוריה של בדיקת הפוליגרף, העקרונות המדעיים העומדים מאחוריה והשיטות הנכונות לביצוע הבדיקה. ההתנסות המעשית כוללת ביצוע בדיקה ממשית לנבדק.

יישומים של בדיקת הפוליגרף

בדיקת הפוליגרף משמשת את רשויות אכיפת חוק, ארגונים ממשלתיים ועסקים פרטיים כדי לזהות הונאה אצל אנשים. הוא משמש לעתים קרובות בחקירות פליליות כדי לאמת את הצהרותיהם של עדים וחשודים. זה יכול לשמש גם עבור בדיקות רקע לעובדים לפני העסקתם כדי להבטיח אמינות.

בבדיקה זו משתמשים גם גופי מודיעין בכל רחבי העולם; לאיתור סיכונים ביטחוניים ובתי המשפט להערכת תיקים פליליים. הוא משמש גם בהליכי גירושין, סכסוכי משמורת ובמקרים אזרחיים אחרים.

יתרונות וחסרונות של בדיקת הפוליגרף

לשימוש בבדיקת הפוליגרף יש גם יתרונות וגם חסרונות. מצד אחד, זוהי דרך מהירה ויעילה לגילוי שקרים אצל אנשים. זה גם יכול לעזור לחשוף מידע שאחרת יהיה קשה להשיג. מצד שני, זה לא תמיד אמין ויכול להוביל לתוצאות חיוביות שגויות או שליליות שגויות.

גם בדיקת הפוליגרף עלולה להיות חודרנית ולגרום לאי נוחות לנבדק. ניהול זה יכול להיות גם יקר ולוקח זמן. לבסוף, קיים פוטנציאל להתעללות, שכן ניתן להשתמש בו כדי להפחיד או לתמרן את הנבדק.

האם הדיוק הוא במאה אחוז?

דיוק בדיקת הפוליגרף הוא נושא שנוי במחלוקת. חלק מהמומחים טוענים כי תוצאות הבדיקה אינן מהימנות ואין להשתמש בהן כראיה בתיקים פליליים. מומחים אחרים טוענים שהבדיקה אמינה וניתן להשתמש בה כדי לזהות במדויק הונאה אצל אנשים.

דיוק הבדיקה תלוי במידה רבה במיומנות הבודק ובאיכות הציוד המשמש. כמו כן, חשוב לציין כי בדיקה זו אינה מדוייקת במאת האחוזים וכתוצאה מכך עלולה להוביל לתוצאות שגויות.

חלופות לבדיקה במכונת אמת

בעוד שמכונת גילוי השקר היא השיטה הנפוצה ביותר לגילוי שקר, ישנן מספר חלופות שפותחו. אלה כוללים ניתוח לחץ קולי (Voice Stress Analysis), הערכת מתח פסיכולוגית (PSE) וטביעות אצבע במוח.

ניתוח מתח קולי (VSA) משתמש באלגוריתם מחשב כדי לנתח את קולו של הנבדק לאיתור סימנים של מתח או שקר. הערכת מתח פסיכולוגית (PSE) משתמשת במבחנים פסיכולוגיים כדי להעריך את המצב הרגשי של הנבדק. טביעת אצבע במוח היא טכנולוגיה חדשה יותר המשתמשת בסריקות EEG כדי למדוד את גלי המוח של הנבדק בתגובה לשאלות מסוימות.

כמה זה עולה

מחירי בדיקות הפוליגרף (מכונת אמת) משתנים ממכון למכון ומחולקים, בדרך כלל, לשתי אופציות;

בדיקת פוליגרף פרטית
המחיר שאנו מבקשים לבדיקה פרטית מתחיל באלף שקלים לבדיקה פלוס מע"מ. ככל שהבדיקה מורכבת יותר כך המחיר משתנה.

פוליגרף עסקי
המחיר שאנו מבקשים בכדי לבדוק אם העובד שלכם הנו דובר אמת הוא 500 שקלים פלוס מעמ. 

בדיקת אמת היא כלי רב עוצמה המשמש את רשויות אכיפת החוק, ארגונים ממשלתיים ועסקים פרטיים כדי לזהות הונאה אצל אנשים. הוא מבוסס על העיקרון המדעי של פסיכופיזיולוגיה ומודד את התגובות הפיזיולוגיות של הנבדק לשאלות. בדיקת האמת אינה חפה מפגמים, שכן היא עלולה להוביל לתוצאות שגויות ושליליות שגויות, ועלולה להיות חודרנית ויקרה לביצוע. עם זאת, הוא נותר כלי אמין ויעיל לגילוי הונאה.