פיגום אירופאי

פיגום בתקן אירופאי נכנס בשנתיים האחרונות כתקן בישראל. הפיגום קל משקל ביחס לקודמו ואופן הרכבתו מזכיר קוביות לגו - עם מחברים מצדדיו.

פיגום אלומיניום תקן חדש   |   חכמי חלם, יוקר המחיה, למה מחירי הנדל"ן כל הזמן עולים   |   14.12.2019

פיגום אירופאי הוא עוד פתרון לבעיה כל כך פשוטה הניתנת לפתרון בקלות. אך, במדינת ישראל, כיאה ליהודים, במקום לפתור בעיה אחת יוצרים אחרת במקומה. לב ההחלטה לעבור לפיגומים בתקן אירופאי נעוץ בזה שמספרים לנו שהקיים הוא לא בטיחותי. שטויות במיץ עגבניות. בפיגומים עם תקן אירופאי, מה שאוטוטו נכנס לשוק בארץ, קבלן ישלם על אותה עבודה כמעט פי שלוש במחיר. צעד חלמאי זה יקפיץ, בסופו של דבר, את מחירי הדיור, שוב, ומי ישלם את ההפרש? ניחשתם נכון, אתם.

פיגום אירופאי - השתלשלות

מחירי הדיור תיכף יועלו שוב, וכל זה בגלל שפועלים נופלים מהפיגומים. אך, במקום לחוקק חוק פשוט שנועד לפתור זאת - עושים עליכם עוד קופה. ישנן תאונות רבות בבניין, חלק לא מבוטל מהם קשור לנפילות הפועלים מהפיגומים. אנשים נופלים מפיגומים כן, זה לא שהפיגום נפל. פיגום לא נופל. אנשים לא מבינים את זה שזה לא משנה, מהפיגום האירופאי הם אולי לא יפלו, אבל בטוח הם יתחשמלו למוות.

בפיגום האירופאי יש בעיה יותר רצינית מפיגום רגיל. לדוגמה, עמוד חשמל הקיים סמוך לבניין, אסור להקים פיגום על הבניין הזה. כי אתה עומד על ברזל, הפיגום הוא מברזל, אתה עומד על הברזל, אין לך שום עץ בבניין. לעומת הפיגום הקיים כרגע בשוק, גם אם יש עמוד חשמל לידך ואתה עושה בידוד עדיין אתה עומד על עץ, אתה לא אמור להתחשמל.

החלמאים פשוט במקום לפתור את הבעיה, במקום שאנשים ימותו בנפילה הם יתחשמלו למוות. עכשיו מה קורה, אני רוצה לעשות בבניין הזה פיגום אני לא יכול כי יש פה עמוד חשמל. אני צריך להתקשר לחברת חשמל שיסגור את החשמל לכל האזור הזה בגלל עמוד חשמל אחד.

חברת החשמל לוקחת על ארבע שעות עבודה שלנו, הוא רק ניתק את החשמל בכל הרחוב, כן? כל הרחוב משותק בגלל שצריך להתקין פיגום, זה אפשרי רק במדינת היהודים. ארבע שעות כל גאנג הרכבנו ועל הגאנג מבחוץ הרכבנו פלטה שש על שש, פלטה עבה עם חורים וחוטי ברזל וזה נקשר על הפיגום כדי שלא יהיה מעבר של חשמל בין העמוד ולא יסכן חיים.

פה אתה עובד אבל אתה עומד על עץ, יש לך חומר מבודד. העץ מבודד אותך. אל תיגע בברזל אבל אתה יכול לעמוד על הפלטה, פה אתה לא יכול לעמוד על הפלטה, פה אתה מתחשמל למוות. אין לך לאן לברוח, גם אם אתה רוצה לרוץ על הפיגום אין לאן – הכל ברזל.

הפיגום הוא יציב למשך שנים, אין לו שום סיבה לקרוס. הסיבה העיקרית לנפילת פועלים מהפיגומים הנה היות וחלק מהם מנתקים את הקשירה של הפיגום מהבניין, כי זה לא מפריע להם בעבודה, וכתוצאה מכך חלק מהפיגום משתחרר ופועל ללא מזל נופל אל מותו. המדינה החליטה, כי יש כמה בעלי מקצוע שלא אכפת להם מחיי אדם הם מנתקים את הקשירה וההוא מנתק את הקשירה שלו, והאינסטלטור מנתק את הקשירה שלו, וההוא הטייח מנתק, איש השייש מניח את כל השייש על הפיגום, הקשירה, כן? העוגן שמחבר את הפיגום לקיר. זה מפריע לו לשים את השיש.

פיגומים הם מאפיין של כל אתר בנייה בארץ ובעולם, בין אם זה מבנה חדש או בין אם זה מבנה בשיפוצים, תמיד יש צורך בפיגומים על מנת לבצע את העבודות השונות במבנה. בין אם זה פיגום אירופאי, או פיגום מסוג אחר - ברמת העיקרון מדובר במבנה ארעי ומודולרי אשר מאפשר לפועלי הבניין גישה למעטפת החיצונית של הבניין לצורך ביצוע עבודות הטייח או עבודות של בעלי מקצוע אחרים.

ישנן אפילו מדינות בהן הפיגומים עשויים מענפי צמח הבמבוק אשר קשורים זה לזה. עבודה על פיגומים היא עבודה בגובה, וכל נפילה עשויה לגרום לפציעה רצינית ואף להיות קטלניות. ולצערנו זהו אינו סיכון תאורטי, אלא מציאות אשר התרחשה פעמים רבות. במהלך השנים התרחקו בענף הבנייה תאונות רבות הקשורות לנפילה מפיגומים או קריסה של פיגומים. בעבר הנושא היה פרוץ, אך בעקבות התאונות הרבות נחקקו חוקים ונקבעו תקנות אשר מחייבות שימוש בפיגומים בטיחותיים העומדים בתיקונים. וכך ענף הבנייה התקדם מפיגומים מהדור הישן ועבר אל פיגומים מתקדמים יותר (פיגום אירופאי) אשר עומדים בתקנים.

המעבר לתקן האירופאי

האיחוד האירופי ידוע בזכות תקניו המחמירים והסטנדרטיזציה אשר הוא מכניס בתחומים רבים. התקנים האירופים הם תקנים איכותיים לא רק בתחום הבנייה ורבים מהתקנים בישראל נעשים בהתאמה לתקן האירופי, ולשמחתנו ישראל אימצה גם את התקנים האירופאיים בתחום בטיחות הפיגומים. החל משנת 2018 נחקק חוק המחייב מעבר לפיגומים בעלי תקן אירופאי והדבר הביא לצמצום התאונות בתחום הבנייה.

למרות שהמעבר לפיגומים בטיחותיים יותר נשמע כמו צעד מתבקש ואנו עשויים להאמין שכולם מעוניינים בו, יש הטוענים כי לוביסטים שונים של תעשיית הבנייה עשו הכול על מנת לעכב את החלת החוק המחייב מעבר לפיגום אירופאי. הפיגומים הישנים אשר בדרך כלל מיוצרים בג‘נין הם פיגומים זולים אשר נראים יותר כמו מבצע מאולתר ועושים שימוש במשטחי עץ או קורות שהיו זמינות באותו הרגע. הכל מאולתר, הכל רופף והכול מסוכן; כל צעד שלא במקום יכל להביא להתרחשות של תאונה קטלנית ותאונות שכאלו אכן התרחשו.

פיגום אירופאי

היום החוק מחייב שימוש בפיגום אירופאי, מחירים גבוה יותר מהפיגומים המיוצרים ברשות הפלסטינית, אך מצד שני יש להם אורך חיים של 30 שנה והם מצילים חיי אדם. נכון להיום הפיגומים מיובאים מאירופה, שם התקנים הם אינם דבר חדש. אך אולי בבוא היום יצרן ישראלי ייענה לאתגר ויתחיל לייצר פיגומים מקומיים העומדים בתקן. למען הסר ספק נדגיש כי המונח פיגום אירופאי אינו מתייחס אך ורק לפיגום אשר יוצר באחת ממדינות אירופה, אלא לפיגום אשר עומד בתקנים אשר נקבעו באיחוד האירופי. בהנחה שהוא עומד בתקנים ניתן לייצר אותו בכל מקום בעולם.

למרות הכול פיגום אירופאי הוא השקעה משתלמת; לא באמת מדובר בדבר כל כך יקר, וזוהי בהחלט השקעה משתלמת לחברות בתחום הבנייה. חברות אשר עושות שימוש קבוע יכולות לרכוש פיגום אירופאי, וחברות אשר נזקקות לשימוש מזדמן יכולות לשכור את הפיגומים.

התקן לפיגום אירופאי בודק מאפיינים שונים של הפיגומים. קודם כל אלו הרכיבים של הפיגום אשר צריכים לספק חוזק, עמידות והגנה מפני סכנות שונות כמו החלקה, התחשמלות וכו'. היבט אחר של תקני הבטחות מתייחס לתחזוקה, ההרכבה והפירוק של הפיגומים. במסגרת התקנים ישנן הגדרות של עובי, משקל, עומס דריכה, סוגי מחברים, אמצעי בטיחות ועוד. התקן לפיגום אירופאי הוא תקן En12811. הפיגומים החדשים עשויים מתכת מגולוונת והם כוללים משטחי הליכה וסולמות מובנים.

תחזוקת הפיגומים

אחד החידושים המשמעותיים בתקן האירופאי הוא שהוא אינו מתייחס אך ורק לחומרים ומבנה הפיגום כאשר אתם רוכשים אותו כמוצר חדש, אלא גם מצבו לאורך זמן. סביר להניח שלאורך זמן, כתוצאה מהשימוש הוא יכול לחטוף חבטות ולסבול מבעיות תחזוקה. בעיות או עשויות לפגוע בבטיחותו של הפיגום ולכן התקן מחייב גם לבדוק את מצב התחזוקה.

למרות הרפורמה המבורכת והמעבר לשימוש בפיגום אירופאי, עדיין לא הכול מושלם וישנם קונפליקטים שונים בין משרד העבודה, מכון התקנים ועוד גורמים המעורבים בתהליך ויתכן כי נדרש עוד זמן עד שיוסדרו כל ענייני הפיקוח והרגולציה של הנושא. אך למרות כל הבעיות אסור לשכוח - פיגום אירופאי הוא חובה על פי חוק ואין להשתמש בפיגומים שאינם עומדים בתקן. פיגום אירופאי מעניק בטיחות לעובדים באתר הבנייה - על זה אין שום ויכוח.

נוחות ויעילות לצד הביטחון

פיגום אירופאי מעניק לא רק ביטחון אלא גם נוחות ויעילות. את הפיגומים המודולריים ניתן לפרוש בצורה קלה ומהירה, לגובה רב ותוך כדי כיסוי שטחים גדולים. הם מספקים מעברים קלים ובטוחים לצורך ביצוע העבודות ושינוע חומרי הבנייה ובעזרתם ניתן להתקדם בפרויקט הבנייה ביעילות רבה. כאשר פועלי הבנייה יודעים כי הם נמצאים על פיגומים בטוחים ויציבים הם יכולים לעבוד בחופשיות וכך להתקדם בעבודה מהר יותר.

באמצעות פיגום אירופאי ניתן לבצע את כל עבודות הבנייה - עבודות טייח ועבודות ציפוי חוץ; עבודות איטום; עבודות צבע; החלפת פנלים; התקנת מעקות; התקנת מזגנים; רשתות להרחקת יונים וכל צורך הדורש עבודות בגובה. יש לכם חברת בנייה או חברה קבלנית המבצעת עבודות איטום או עבודות שיפוצים באמצעות פיגומים? אם כך אתם בוודאי מודעים לחשיבות הנושא ורוצים לבחור בטוב ביותר. פיגום אירופאי הוא לא רק בטיחותי, הוא גם ההשקעה המשתלמת ביותר אשר תאפשר לכם ליהנות ממוצר איכותי למשך שנים רבות. הזול ביותר עשוי להיות היקר ביותר - הזול ביותר הוא בעל אורך חיים קצר יותר, מסוכן יותר ועלול לסבך אתכם עם החוק.

אם היקף העבודה אינו מצדיק רכישת פיגומים, תוכלו למצוא ספקים אשר מאפשרים לכם השכרת פיגום אירופאי.
לסיכום

  • פיגומים פיגומים הם אמצעי הכרחי בכל אתר בנייה ושיפוצים על מנת לבצע עבודות טייח, עבודות איטום ועבודות שונות הדורשות פתרון לעבודה בגובה.
  • פיגום לא בטיחותיים מהווים סכנת חיים והם אחת הסיבות העיקריות לתאונות באתרי בנייה. 
  • פיגום אירופאי הוא חובה על פי התקנות החדשות (2018).
  • התקן האירופאי מעניק פיגומים איכותיים יותר ומעל הכול בטיחותיים יותר.
  • פיגומים אירופאים הם השקעה לטווח ארוך ויש להם אורך חיים של כשלושים שנה.
  • פיגומים אלו מאפשרים עבודה בגובה רב וכיסוי שטחים גדולים והם מייעלים את העבודה באתר הבנייה.