SEO הוא ראשי התיבות של Search Engine Optimization, או בעברית המושג המקביל הוא קידום אתרים אורגני. הצורה הכי קלה להסביר מה זה SEO היא באמצעות ההסבר על מקור הצורך בשירות.
אני מניח שמדי יום אתם מחפשים משהו בגוגל ומוצאים בתוצאות החיפוש את מה שחיפשתם. בדרך כלל תוצאת החיפוש הראשונה היא זו אשר עונה בצורה הטובה ביותר על הצרכים שלכם, ואם לא הראשונה אז השנייה או השלישית. כל הרשימה האינסופית שבאה לאחר מכן לא מעניינת אתכם וגם לא מעניינת אף אחד אחר. עכשיו בואו נחשוב עליכם בתור בעלי עסק אשר מקימים אתר אינטרנט.
די ברור שכאשר אתם מקימים אתר אתם רוצים שהוא יופיע במקומות הראשונים של מנוע החיפוש Google - שלט החוצות הגדול בעולם. אחרת אף אחד לא יראה את המודעה שלכם ולכן לא תקבלו תנועה של גולשים לאתר. אז מה זה SEO - אלו הם כל הטכניקות השונות שמבצעים מקדמי אתרים ונועדו להביא את האתר אל עבר המקום הראשון בגוגל.
איך להיות ראשון בגוגל?
בואו נחזור רגע לדוגמה ההתחלתית, אל הרגע שבו אתם מחפשים משהו בגוגל ומוצאים את מה שאתם מחפשים במקום הראשון. בדרך כלל המקום הראשון הוא אתר איכותי ורציני אשר מתאים בצורה מושלמת לחיפוש שלכם. זה לא במקרה! גוגל רוצה להבטיח עבור הגולשים את התוצאות הטובות ביותר לשביעות רצונם ולצורך כך היא מפעילה אלגוריתם מתוחכם ומערכת דירוג אתרים המשקללים יחדיו אינספור שיקולים ובהתאם לכך מארגנים את תוצאות החיפוש. איננו יודעים מהם כל הפרמטרים של מנוע החיפוש, אבל אנו יודעים שמטרת העל היא לספק לגולש את התוצאה האיכותית והמתאימה לחיפוש שלו. ומכאן, SEO, מיישמת שימוש בטכניקות שונות על מנת להתאים את האתר שלכם לפרמטרים לפיהם מדרג מנוע החיפוש את איכות האתר,
ועל מנת לגרום למנוע החיפוש להציג את האתר בפני שאילתות החיפוש הרלוונטיות.
מה זה SEO
כלומר עומדים על הפרק שני דברים שונים, וכל אחד הוא עולם ומלואו. הדבר הראשון הוא שאנו רוצים לגרום לגוגל להבין שהאתר שאתם מפעילים הוא אתר מקצועי, אמין, תקין, בטוח ופופולרי, כך שגוגל יוכל להיות בטוח שניתן להציע לגולשים את האתר שלכם מבלי להתבייש. הדבר השני הוא לבצע את כל הפעולות על מנת שמנוע החיפוש ידע במה עוסק האתר שלכם ועבור מי הוא מתאים, כך גוגל יכול להציג אותו בפני שאילתות החיפוש הרלוונטיות. גוגל מפעילה אלגוריתם מאוד מתוחכם על מנת להבטיח לגולש את תוצאות החיפוש הטובות ביותר. אחד השיקולים המרכזיים של גוגל הוא שאילתת החיפוש, אך גוגל לוקחים בחשבון גם דברים עקיפים, כמו למשל מיקומו הגיאוגרפי של מחפש השאילתה.
אם אתם מחפשים משלוחי פיצה, ברור שתקבלו תוצאות שונות אם תחפשו מהמחשב בירושלים או מהטלפון בחדרה, כלומר גוגל בהחלט מספקת תוצאות חיפוש לשאילתות על פי מיקומו הפיזי של הגולש. אלו הם דברים שמקדם האתרים בהחלט צריך לקחת בחשבון ולעשות את כל המאמצים על מנת שגוגל תדע לאפיין ולסווג את האתר בצורה המושלמת. גוגל אינה רוצה להפנות גולשים לאתר שאינו רלוונטי למה שהם צריכים, וגם האתר לא צריך גולשים שהגיעו לשם בטעות ומיד יינטשו - bounce rate - דבר אשר בפני עצמו פוגע בדירוג האתר.
מה ההבדלים בין קידום אורגני לממומן?
כאשר מדברים על SEO אנחנו שומעים הרבה את המילים אורגני וממומן. הביטוי קידום אורגני נשמע קצת מוזר ואולי גורם לכם לחשוב שמדובר באיזה טרנד טבעוני. אז בואו נעשה סדר בדברים.
מה זה קידום ממומן
קידום ממומן הוא שונה במהותו מהקידום האורגני בכך שהוא מביא תוצאות מהירות בזמן קצר מאד וכמובן יש לזה מחיר, גבוה. כאשר אנו אומרים קידום ממומן אנו מדברים על קידום האתר באמצעות מודעות פרסומת, Ad, ארבעת המודעות הראשונות בגוגל. למשל מודעות המופיעות במנוע החיפוש, מודעות גוגל אדסנס המופיעות כבאנרים באתרים אחרים, מודעות ברשתות חברתיות וכו'. אלו הן טכניקות אשר נועדו להביא תנועה לאתר שלכם באמצעות תשלום למנוע החיפוש עבור אותה התנועה.
טכניקות אלו מאפשרות לפרסם בגוגל באופן מיידי ולהתחיל למכור את השירות ו/או המוצר שלכם. ככל שתשלמו יותר לגוגל על שאילתת חיפוש כך המודעה שלכם תופיע במיקומים גבוהים יותר מעל החיפוש האורגני.
מה זה קידום אורגני
קידום אורגני הוא כל פעולות הקידום שאינן מתבצעות באמצעות תשלום עבור מנועי החיפוש. כאן מבוצעות פעולות שונות גם בתוך האתר וגם במקומות אחרים על מנת לגרום למנוע החיפוש לדרג גבוה את האתר ולהצליח לסווג נכון את התוכן שלו. חשוב מאוד שגוגל יבין בדיוק מה האתר שלכם מציע, רק כך הם יוכלו להפנות אליו את הגולשים הנכונים. דוגמה לפעולות המתבצעות בתוך האתר יכולה להיות אופטימיזציה לתמונות, על מנת לוודא שהאתר יטען במהירות, ודוגמה לפעולה מחוץ לאתר יכולה להיות השתלת קישור מאתר אחר אל עבר האתר שלכם.
אורגני או ממומן?
אין סתירה בין קידום אורגני לבין קידום ממומן, בהחלט ניתן להשתמש בשני האמצעים במקביל. חשוב להבין לא רק מה זה SEO אלא מה בעצם נותן לכם כל אחד מהסוגים. הקידום הממומן נותן לכם תוצאות מהירות מיד עם התחלת הקמפיין, לעומת הקידום האורגני אשר עשוי לדרוש שבועות ואף חודשים (תלוי בתחרות). לכן קידום ממומן יכול לשמש כשלב ביניים לצורך החדירה לשוק, אך בטווח הארוך הוא אינו תחליף לקידום האורגני. אבל ישנם גם מקרים בהם אין צורך בקידום אורגני; למשל אם האתר שלכם נועד לקדם איזה פרויקט זמני ואינו נדרש להתקיים בטווח הארוך. אנו מקווים שהמדריך שלנו עזר לכם להבין מה זה SEO ולמה זה חשוב.
ללא קידום אתרים לא תקבלו תנועה של לקוחות. תוכלו למצוא באינטרנט עוד מידע רב בנושא, לגבי פרקטיקות ודגשים חשובים בקידום אתרים, כמו גם טעויות שיש להיזהר מהם. למעשה אין לזה סוף, קידום אתרים הוא תחום דינמי שתמיד יש בו שינויים. אם יש לכם אתר אינטרנט חשוב להבין מה זה SEO ואת הדברים הבסיסיים בתחום, אך מצד שני מומלץ לעבוד עם מקדמי אתרים מקצועיים אשר יודעים כיצד לבצע את העבודה הזו של קידום האתר. אחד הדברים המתסכלים ביותר זה להשקיע בהקמת אתר אבל להישאר בלי תנועה של גולשים. האתר יכול להיות מעוצב לתפארת ולהציע שירות מעולה ואטרקטיבי, אבל ללא SEO הגולשים פשוט לא ידעו על קיומו של האתר ולא יבקרו בו. לא רצוי להבין מה זה SEO אבל לא חייבים להיות מומחים, פשוט לפנות לעזרתם של אנשי המקצוע.